2014-09-23 00:00
Helena

Jag läste Sanna Edhins "Matbok" för några år sedan och blev väldigt inspirerad. Både av recept och av informationen och hennes tankebanor.

Så en höst för 2-3 år sedan så kände jag att en förkylning var på väg. Nu ska jag baske mig stoppa i de antiinflammations och immunförsvarshöjande ingredienser jag har hemma tänkte jag.

 

Sagt och gjort det blev ett:

Hälsosmör eller skulle jag kalla det Örtsmör eller Kryddsmör?

1-2 dl cocos olja (virgin eftersom jag gillar kokossmaken)

1-3 cm riven färsk ingefära

1-4 klyftor pressad vitlök

1-3 nypor cayennepeppar och/eller svartpeppar

1-3 tsk gurkmeja

och lite himalayasalt.

Det blev en riktig lyckträff! Jättegott!

Se till att cocosoljan är rumstempererad och lite mjukt annars kan man smälta till den lite grann. Blanda alla ingredienserna i en skål, eller som jag tycker är enklast, direkt i en burk med lock. KLART!

Jag tycker det är lättast att blanda med en gaffel.

Mängderna kan du bestämma själv om du vill ha det starkt eller om du är lite blygsammare med det starka.

Tänk på att låta det stå framme i rumstemperatur för att vara bredbart. 

När jag började med det här receptet var det i princip bara cocosoljan och vitlöken som var ekologiska, men nu så är det lättare att få tag i det andra eko också. Till och med färsk gurkmeja. Känns extra bra och är övertygad om att min kropp tackar mig för det.

Ät det på:

Vi äter det på ugnsbakade rotsaker, på kex till ett glas vin, som örtsmör på en köttbit, iställlet för vanligt smör på smörgåsen. En klick i en soppa om den behöver kryddas upp lite. Fantasin är det enda som sätter gränser. 

    Varor som nämns i nyheten

  • Himalaysalt, läckert aprikos-rosa i sin naturliga färg. matkvalitet, men passar även för fotbad, peeling etc.
    från 39,00

Skriv en kommentar:

Text:
Signatur: